Blauw licht en slaapverstoring

Blauw licht. Het kan je werk- en sportprestaties maken en breken. Blauw licht, wat is dat nu precies?

Licht is opgebouwd uit een mengsel van licht met meerdere frequenties. Er is dus ook bijvoorbeeld rood licht. Of geel. Je kunt dit mooi zien door een lichtbundel door een prisma te laten schijnen. Al deze lichtsoorten hebben een invloed op je functioneren waarvan blauw licht tegenwoordig het meeste in het nieuws is omdat het veel door beeldschermen van je smartphone en laptop wordt uitgezonden. Een eigenschap is dat blauw licht je melatonine (je slaap initiator) aanmaak verstoord. Oftewel: het heeft in principe een verkwikkend effect doordat het je actief maakt.

Op zich is dat geen probleem ware het niet dat deze eigenschap ervoor zorgt dat je in de avond bij het gebruik van tablets en telefoons ZONDER ingestelde blauw lichtfilter je slaap kunt verstoren.

Een oplossing om de hoeveelheid blauw licht die in je ogen valt te verminderen is het instellen van een blauw licht filter. Op veel smartphones zit inmiddels een filter die je zelf kunt instellen. Bevat je smartphone deze filter niet dan kun je een app zoals Twilight downloaden. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat vanaf 18 uur de filter automatisch aangaat en in de ochtend om 6 uur weer uitschakelt.

Het gevolg van deze filtering is een verbeterde nachtrust en een uitgeruster gevoel overdag.