Ontstekingen en voedsel

03-09-2018

Wat te doen bij ontstekingen ?

Wat zijn kenmerken van een ontsteking? Dit zijn over het algemeen pijn, roodheid en zwelling. Van keel- tot gewrichtsontstekingen. Van aderverkalking tot reuma. Ontstekingen spelen bij tal van aandoeningen een grote rol. Ook bijna alle 80 auto-immuunziektes gaan volgens Jørn Klasen, internist te Hamburg, op een duur over in chronische ontstekingen.

'Uit diverse wetenschappelijke publicaties blijkt dat je met de juiste voeding hier grote invloed op kunt uitoefenen' Daarbij stimuleren suiker, tarwe en vlees juist de ontsteking.

Voeding en lifestyle zijn daarbij belangrijke factoren. Met name diegenen met een genetische predispositie voor het ontwikkelen van bepaalde aandoeningen doen er goed aan uit voorzorg hun voeding aan te passen. Bepaalde levensmiddelen wakkeren sluimerende ontstekingen aan: zoet , tarwe overmatig vlees consumptie (vooral varkensvlees). Een hoofdoorzaak is een te kort aan ontstekingsremmende stoffen in onze voeding en eerder genoemde produkten bevatten deze te weinig. Een bijkomend probleem als gevolg van verkeerde voeding is het ontstaan van teveel buikvet dat ontstekingsbevorderde hormonen produceert.

Ontstekingsremmers

De juiste voeding is dus van belang om de ontstekingsgraad zo laag mogelijk te houden. Een vuistregel is : dagelijkse consumptie van 3 volle handen groenten, bessen, noten en 1 volle hand fruit. In bessen en noten zitten duizende bioactieve stoffen waarvan de meeste nauwelijks onderzocht zijn. Een ding is wel onderzocht: deze stoffen remmen de ontsteking. Vooral broccoli, spinazie en postelein hebben een gunstig effect. Daarnaast hebben gember, chili en omega 3 vetzuren een gunstig effect bij reumatische aandoeningen. Meer weten? Klik dan hier.