Rugklachten en sport

Rugklachten en sport. Een twee-eenheid bij heel veel balsporten waarbij er veel op hoge intensiteit wordt gesport (sprinten). In tegenstelling tot de soort rugklachten die voorkomen bij mensen met bijvoorbeeld forse slijtage van de wervels of tussenwervelschijven zijn er bij een MRI bij sporters vaak totaal geen afwijkingen te zien. Wat gaat er dan fout waardoor er dan toch rugklachten ontstaan?

Een belangrijke oorzaak ligt regelmatig in het foutief uitvoeren van een sprintbeweging in combinatie met aanleren van de bewegingen met een HOLLE rug. Met name het sprinten met een holle rug veroorzaakt een foutieve sprintuitvoering en rugpijn. Hoe werkt dit:

Het allerbelangrijkste punt is dat het heffen van het bovenbeen (met gebogen knie) niet goed uitgevoerd kan worden om dat A de heup gewoon te stijf is of B de rug te hol wordt gehouden. Hierbij blijft het bovenbeen te laag. Hierdoor is het moeilijk, en dat is erg belangrijk, kunnen de buikspieren niet goed hun functie uitvoeren: het bekken lichtjes achterover kantelen en de romp stabiel houden. Alleen rechtuit sprinten zonder klachten lukt dan soms nog wel, maar wanneer er complexere bewegingen zoals bij voetbal en tennis moeten worden uitgevoerd kan het lichaam op coordinatievlak de bewegingen niet meer goed leiden. Met als gevolg bijvoorbeeld rugklachten of kniepijn.

In deze situatie is het alleen behandelen door bijvoorbeeld de osteopaat, fysiotherapeut of manueel arts niet de volledige oplossing. Er zal gewerkt moeten worden aan het trainen van een juiste sprinthouding. Een mooie en uitdagende oplossing is het gebruik van een speedladder. Er kunnen hiermee allerlei coordinatief uitdagende loopoefeningen worden getrained waarbij het bekken goed gekanteld wordt en de heup beter geheven kan worden. Meer zien? Klik op de link voor een extreem goede uitvoering van dergelijke speedladder oefeningen. Minder snel mag natuurlijk ook ;). Neem een goede trainer of fysiotherapeut in de hand om de coordinatieoefeningen goed aan te leren.